21.10.04

Aga 25 krooni eest ostetud kõvakaaneline pea 300 lehekülge paks Ulrich Knellwolfi romaan "Tartu-missioon" Mati Sirkeli tõlkes (ilmunud juba 2000) oli huvitav avastus ja omapärane lugemine, sisaldades 1998. a. Eesti, Tartu ja eelkõige Tartu Ülikooli kohta väga tabavaid tähelepanekuid ja olukirjeldusi. Eriti kuna mõned prototüübid on selgesti äratuntavad. Välismaalase pilk, mis on kohati pealiskaudne ja liialdav, kohati aga parajalt terav. Ja mu jaoks natuke palju mafiat vahele lükitud. Aga, võiks täitsa olla soovitatav kirjandus usuteaduskonna inimestele...

Paar stiilinäidet:

Bruderer kutsus ta järgmisele kohvile.
"Tegelikult oleksin pidanud end veel dekaanile esitlema," ütles ta ja mõtles, et oleks oodanud, et dekaan teda tervitanuks.
"Dekaan on usuteadlaste kongressil Oslos," ütles Viivi.
"Eks siis prodekaanile."
"Prodekaan on hermeneutikute kongressil Helsingis."
"Kas dekaan on religiooniajaloolane?"
"Prekolumbia mütoloogia suurepärane tundja. Ta on juba kolm korda Lõuna-Ameerikas käinud."
"Ja prodekaan?"
"Spetsialist dekonstruktsiooni alal."

[...]

Teisele poole tänavat jäävaist aknaist haaras nende pilk kogu teaduskonnatoa. Tagaplaanil seinal kolm portreed, professorid talaaris, lõkade ja baretiga. Nende all laud, mille ümber istusid dotsendid.
Viivi osutas sinnapoole. "Laua otsas on dekaan."
"Mina mõtlesin, et ta on välismaal," ütles Bruderer.
"Ta tuli nädala eest tagasi."
"Ja prodekaan?"
"On samuti tagasi ja istub tema kõrval. Siis vanatestamentlane. Tegeles Joosua raamatu allikate eristamisega ja arendas välja omaenda hüpoteesi. Keeltegeenius. Räägitakse, et valdab vähemalt kahte tosinat keelt. Tema vastas seljaga meie poole religioonifilosoof. Tema vastas süstemaatik. Kirjutab veel oma doktoritööd Heideggerist. Tema kõrval kirikuloolane ja uustestamentlane, ja laua teises otsas praktiline teoloogia. Uustestamentlane sai just valmis raamatu, kus püüab tõestada, et uuema saksa hermeneutilise koolkonna parabooliteooria lähtub valest eeldusest."
"Millisest?"
"Ei oska öelda."

Ja spetsiaalpühendusega Krahvile:

Hiljem astub krahv veel kord välja kaitsemüürile. Tema toaukse ees seisab ja külmetab nooruke grenader, kes annab relvaga au. Krahv tõmbab külma õhku kopsu ja näeb sadamasissepääsu märgistavaid tulesid. Kui tal hakkab külm, läheb ta tagasi. Grenader annab uuesti relvaga au.
"Oled sa kristlane?" küsib krahv.
"Kristlane jah, ekstsellents."
"Luterlik kristlane?"
Grenader kõhkleb.
"Katoliiklik kristlane?" küsib krahv.
"Ei," vastab grenader, "herrnhuutlane."
"Aga herrnhuutlus on Venemaal ära keelatud."
"Usku ei saa keelata," ütleb grenader.
"Kui sa oled herrnhuutlane, siis tunned kindlasti krahv Zinzendorfi nime?"
"Kuidas see oligi?"
"Zinzendorf."
"Pole iial kuulnud, ekstsellents. Meie isand pole mingi krahv. Meie Issand on Jeesus Kristus."